Laden ...

Facebook is dood!

In iedere krant, tijdschrift of blog verschijnt regelmatig de tekst "Facebook is dood!". Is het platform over zijn toppunt heen of moet het beste nog komen?

Facebook is (nog) niet dood

We vallen meteen met de virtuele deur in huis: Facebook is nog niet dood! Sterker nog: Facebook is levend! Het platform heeft de afgelopen jaren bewezen dat het zich feilloos kan aanpassen. In het begin was het beperkt tot enkel foto's en berichten, nu is het een alomvattend medium met video's, evenementen, pagina's voor bedrijven, mogelijkheden tot adverteren, enzovoorts. Dat vermogen tot evolutie maakt Facebook een kampioen in de jungle van de sociale media. Enkele cijfers die dit bewijzen:

  • 1,1 miljard gebruikers melden zich dagelijks aan op Facebook.
  • 30% van alle gebruikers zijn tussen de 25 - & 34 jaar oud.
  • In Europa heeft 40% van de inwoners een account op Facebook.

Deze cijfers klinken goed maar toch is het imago serieus aangetast door enkele schandalen en gebeurtenissen:

  • Al meerdere keren werd er data van miljoenen Facebook-gebruikers gelekt.
  • Ook niet-gebruikers van Facebook werden gevolgd door het platform (schendig privacy).
  • Het aangeven, detecteren en verspreiden van nepnieuws blijft een moeilijk punt.
  • De mogelijkheden van andere sociale media breiden zich meer uit.
  • Het grote publiek wordt zich meer bewust over de impact van sociale media en neemt afstand van het platform. In de Verenigde Staten zou 44% van de gebruikers tussen de 18 - en 29 jaar hun account hebben verwijderd.

 Facebook nummer één?

Het imago heeft een serieuze deuk gekregen maar Facebook is nog steeds de nummer één ... op gebied van aantal gebruikers. In België heeft Facebook meer gebruikers dan Youtube, Snapchat, Instagram en LinkedIn. Deze cijfers zijn indrukwekkend, toch vereisen ze enige nuance. Bedrijven moeten zich niet blindstaren op aantal leden, ieder platform op sociale media heeft zijn eigen sterktes en zwaktes.

Facebook

  • Grootste publiek:
    25-35 jaar
  • Geschikt voor:
    bereiken publiek
  • Tone of voice: informeel

Instagram

  • Grootste publiek:
    18-28 jaar
  • Geschikt voor:
    betrokkenheid publiek
  • Tone of voice: creatief

LinkedIn

  • Grootste publiek:
    28-38 jaar
  • Geschikt voor:
    B2B communicatie
  • Tone of voice: zakelijk

Het is dus de truc om de juiste platformen te vinden om uw zaak of bedrijf op kenbaar te maken. Bedrijven die diensten aanbieden die vooral visueel aanspreken (kunst, horeca, mode, design, etc.), zijn meer gebaat met Instagram. Een bedrijf dat zijn cliënteel dankt aan netwerken is meer gebaat met LinkedIn. Voor ieder bedrijf en sector is er een platform dat bij u past.

Ons verdict

Facebook blijft een tool die je kan gebruiken om je doelpubliek te bereiken! Wees wel bewust welk doelpubliek u wil bereiken! Wij adviseren KMO's en zelfstandigen om via dit platform te communiceren vanwege volgende redenen:

  • Je bereikt het breedste publiek van alle sociale media kanalen.
  • Via Facebook kan je verschillende vormen van content delen en doorlinken.
  • Adverteren via dit platform biedt voor bedrijven geweldige mogelijkheden.
  • Kan ik als bedrijf actief zijn op meerdere kanalen? Zeker! Pas wel uw boodschap aan, aan het doelpubliek.

Wilt u zien wat wij kunnen op Facebook?

Ontdek sociale media bij COMM.RADE!

Wilt u meer weten over Facebook en sociale media? Neem een kijkje op deze links:

  1. Facebook statistieken april 2019
  2. Snelst groeiende Facebook pagina's in België - april 2019
  3. Quora, is Facebook dead?
  4. Facebook vs. Instagram - artikel, januari 2019
  5. Facebook vs. Instagram - artikel, februari 2019
  6. Statistieken op instagram
  7. Facebook & Instagram in België
  8. Statistieken LinkedIn
  9. Sociale media in België
Keer terug naar
de collectie blogs