Laden ...

Stranger Things: nostalgie & marketing

Wie kijkt naar Stranger Things wordt overladen met alles wat goed was in de jaren 80. De neon-lampen schijnen uw huiskamer binnen, de games zijn retro, de kledij kan echt niet en alle muziek komt uit de synthesizer top 100. Het succes was al te voorspellen want de serie is een topper in nostalgie en marketing.

Wat is Stranger Things?

Zoals we altijd doen met series, houden we deze spoilerfree. Stranger Things speelt zich af in het begin van de jaren 80. De hoofdpersonages zijn vier jongens van twaalf jaar oud. Hun vrije tijd na school spenderen zij aan het spelen van dungeons & dragons, gamen in de arkade hall en films kijken zoals Star Wars & Ghostbusters (voelt u de nostalgie al). Op een donkere nacht verdwijnt één van de jongens op geheimzinnige wijze. Het is het begin van een zoektocht die al snel een paranormaal karakter krijgt.

De serie speelt zich af in de jaren 80 dus de technologie van die tijd wordt grondig in de kijker gezet. Kasten staan vol met videobanden, telefoons hebben veel te grote draaischijven en computer hebben (veel) minder geheugen dan een USB-stick. Verder leent de serie overduidelijk elementen uit films als It, Alien, Back to The Future, E.T., The Goonies, etc. 

Waarom nostalgie in marketing?

Misschien is Stranger Things een uitzondering en is het succes een toevalstreffer. Drie redenen waarom het gebruik van nostalgie in deze serie geen puur geluk is maar een doeltreffende marketingzet!

Emotie

Wie gebruik maakt van nostalgie, speelt in op de emoties van het publiek. Het idee 'vroeger was alles beter' ziet diep in ons geheugen.

Doelgroep

Mensen die opgroeiden in de jaren 80 zijn nu volwassen, zelfstandig en kapitaalkrachtig. Daarom zijn zij een interessante doelgroep.

Vooruitgang

Nostalgie biedt bedrijven de mogelijkheid om te laten zien waar we begonnen zijn, welke veranderingen er hebben plaatsgevonden en wat verbeterd is.

 Voorbeeld: Bob Ross & Photoshopp

Als u wilt leren schilderen, zoekt u op Youtube naar: "how to paint" en u krijgt honderden instructievideo's. In de jaren 80 moest u hiervoor kijken naar Bob Ross, the joy of painting. Deze man leerde u schilderen via de televisie met een presentatiestijl die rust en kalmte uitstraalde. Zijn show wordt sinds 2017 terug herhaald op twitch.tv.

Adobe, de maker van Photoshop, lanceerde in 2016 een video waarin een lookalike van Bob Ross laat zien hoe hij met Photoshop aan de slag gaat. De stijl van de jaren 80 met de technologie van nu.

Wat kan ik doen?

U hoeft niet meteen op zoek naar de Vlaamse lookalike van Bob Ross maar volgende ideeën kunnen u op weg helpen:

  • Laat foto's zien van uw bedrijf van vroeger. Misschien bent u begonnen met een kleine ploeg die nu is uitgegroeid tot een groot team. Het is altijd leuker als u evolutie kan laten zien (vermeld zeker de hashtag: #tbt).
  • Oude producten die nu niet meer in uw gamma aanwezig zijn. Laat hiermee zien waarom de producten van vandaag veel beter zijn.
  • Heeft u nog oude technologie in gebruik; een oude printer, een oude telefoon of een toestel dat maar niet de geest geeft. Laat deze zien op sociale media, veel mensen zullen onderschrijven waarom 'die oude toestellen' niet steeds de betere zijn.
  • Laat ook een persoonlijke kant zien. Bent u aannemer en u heeft een kinderfoto waar u met blokken aan het spelen bent, het bouwen zit duidelijk in uw genen.
Keer terug naar
de collectie blogs