Herinnert u zich maart 2020 nog? Het gedacht dat u overal een mondmasker had moeten dragen zou voldoende zijn geweest om een urenlange orwelliaanse speech te lanceren van uw familieleden die Facebook als hun favoriete nieuwsbron omschrijven. We moeten bekennen dat we onszelf ook betrapten op de uitspraak “misschien valt het allemaal wel mee”. De ernst van de situatie werd stilaan duidelijker en wij Belgen gingen dan ook om met de situatie op de manier waar we het best in zijn: humor.

" />
Laden ...

N°4 Fatale Woordspeling

Herinnert u zich maart 2020 nog? Het gedacht dat u overal een mondmasker had moeten dragen zou voldoende zijn geweest om een urenlange orwelliaanse speech te lanceren van uw familieleden die Facebook als hun favoriete nieuwsbron omschrijven. We moeten bekennen dat we onszelf ook betrapten op de uitspraak “misschien valt het allemaal wel mee”. De ernst van de situatie werd stilaan duidelijker en wij Belgen gingen dan ook om met de situatie op de manier waar we het best in zijn: humor.

Dat dacht ook een Delhaize gelegen in Brussel, waar je bij aankoop van twee Corona’s, één Mort Subite gratis ontving. Op zich was die actie nog wel goed bedacht en de woordspeling toverde ook een lichte grijns op ons aangezicht. Toch besloot de hoofdzetel van Delhaize om de actie na enkele dagen te laten stopzetten. De actie was een initiatief van de lokale eigenaar en had tot dan nog geen negatieve reactie ontvangen.

Hoewel we zeker meer van dit soort ludieke acties hadden willen zien, begrijpen we de keuze die Delhaize destijds maakte. Ludieke en edgy acties kunnen als een boomerang terug in het gezicht slaan, kijkt u maar naar dit filmpje waarin Bill Cosby uitlegt dat iedereen die een misdrijf pleegt … uiteindelijk in de gevangenis belandt (waarschuwing: cringy!). 

Is het gedaan met humor in de retail? Absoluut niet. Maar misschien moet een volgende wereldwijde pandemie met iets meer tact worden benaderd (zie voorbeeld hieronder).

 

Keer terug naar
de collectie blogs