Laden ...

Schrijf zelf de beste slogan ooit

Op 21 juli 1969 sprak Neil Armstrong de legendarische woorden "Dat is een kleine stap voor de mens, een grote sprong voor de mensheid". Het is misschien wel de beroemdste zin uit de 20ste eeuw.

Over de oorsprong en uitspraak zijn nog enkele discussies maar het is een zin die een sentiment uitdrukt. Miljoenen mensen keken mee naar het moment en die woorden beschreven perfect het moment. Ook bedrijven proberen met hun slogans op gevatte, humoristische of literaire manieren hun strategie en aanbod te verwoorden. Hier zijn enkele tips die iedere KMO op weg kan helpen.

Vier redenen waarom bovenstaande zin 'de max' is

Woordspeling

De letterlijke kleine stap versus de spreekwoordelijke grote sprong geeft een mooi contrast.

kleine stap <> grote sprong

Herhaling

De mens betekent in dit geval een individu en de mensheid is de verzameling van alle individuen.

mens <> mensheid

Tegenstellingen

De verwezenlijking van één mens was te danken aan de samenwerking van de gehele mensheid.

mens <> mensheid

De boodschapper

Neil Armstrong was de commandant van de Apollo 11 missie. Zijn autoriteit, in combinatie met de eerste stap op de maan, maakte hem tot de beste kandidaat. Beeld u eens in hoe de reclame van Dovy Keukens zou zijn als iemand anders het insprak.

Nog zes tips die uw slogan top maken

Overdrijving

Een overdrijving is goed omdat het uw doel extra in de verf zet. Let wel op met het maken van onredelijke claims!

Vb.: Euromillions, word schandalig rijk

Alliteratie & Assonantie

Klanken die hetzelfde klinken, blijken blijkbaar beter binnen te komen.

Vb.: Maten, makkers, Maes!

Kort & Bondig

Houd uw slogan kort! Meestal heeft uw doelpubliek niet veel tijd om deze te lezen.

Vb.: Volkswagen, das auto

Positief blijven

Gebruik geen negatieve woorden of ontkenningen. Gebruik actieve en positieve zinnen.

Vb.: Nike, just do it!

Humor (optie)

Dit geldt niet voor iedere sector maar humor werkt vaak. Een goede grap blijft lang hangen in het geheugen, voor een grappige slogan geldt hetzelfde.

Vb.: Lutosa, schatjes van patatjes!

Locaties, Producten & Namen (optie)

Uw slogan mag gerust woorden bevatten die verwijzen naar een locatie, product of dergelijke dat verwijst naar uw bedrijf.

Vb.: Centraal Beheer, Even Apeldoorn bellen (locatie hoofdkantoor)

 
Keer terug naar
de collectie blogs