Schrijf zelf de beste slogan ooit

Schrijf zelf de beste slogan ooit

Gepubliceerd op: 23-07-2019

Op 21 juli 1969 sprak Neil Armstrong de legendarische woorden "Dat is een kleine stap voor de mens, een grote sprong voor de mensheid". Het is misschien wel de beroemdste zin uit de 20ste eeuw. Over de oorsprong en uitspraak zijn nog enkele discussies maar het is een zin die een sentiment uitdrukt. Miljoenen mensen keken mee naar het moment en die woorden beschreven perfect het moment. Ook bedrijven proberen met hun slogans op gevatte, humoristische of literaire manieren hun strategie en aanbod te verwoorden. Hier zijn enkele tips die iedere KMO op weg kan helpen.

"Dat is een kleine stap voor de mens, een grote sprong voor de mensheid"


"Dat is een kleine stap voor de mens, een grote sprong voor de mensheid"

- Neil Armstrong -



Vier redenen waarom bovenstaande zin 'de max' is


Woordspeling

De letterlijke kleine stap versus de spreekwoordelijke grote sprong geeft een mooi contrast.

kleine stap <> grote sprong


Herhaling

De mens betekent in dit geval een individu en de mensheid is de verzameling van alle individuen.

mens <> mensheid


Tegenstellingen

De verwezenlijking van één mens was te danken aan de samenwerking van de gehele mensheid.

mens <> mensheid


De boodschapper

Neil Armstrong was de commandant van de Apollo 11 missie. Zijn autoriteit, in combinatie met de eerste stap op de maan, maakte hem tot de beste kandidaat. Beeld u eens in hoe de reclame van Dovy Keukens zou zijn als iemand anders het insprak.

"Dat is een kleine stap voor de mens, een grote sprong voor de mensheid"

Nog zes tips die uw slogan top maken


Overdrijving

Een overdrijving is goed omdat het uw doel extra in de verf zet. Let wel op met het maken van onredelijke claims!

Vb.: Euromillions, word schandalig rijk


Alliteratie & Assonantie

Klanken die hetzelfde klinken, blijken blijkbaar beter binnen te komen.

Vb.: Maten, makkers, Maes!


Kort & Bondig

Houd uw slogan kort! Meestal heeft uw doelpubliek niet veel tijd om deze te lezen.

Vb.: Volkswagen, das auto


Positief blijven

Gebruik geen negatieve woorden of ontkenningen. Gebruik actieve en positieve zinnen.

Vb.: Nike, just do it!


Humor (optie)

Dit geldt niet voor iedere sector maar humor werkt vaak. Een goede grap blijft lang hangen in het geheugen, voor een grappige slogan geldt hetzelfde.

Vb.: Lutosa, schatjes van patatjes!


Locaties, Producten & Namen (optie)

Uw slogan mag gerust woorden bevatten die verwijzen naar een locatie, product of dergelijke dat verwijst naar uw bedrijf.

Vb.: Centraal Beheer, Even Apeldoorn bellen (locatie hoofdkantoor)


Succes met het schrijven van uw eigen slogan. Heeft u nog nood aan inspiratie? Onderstaande twee linken geven u misschien ideeën. Werpen uw schrijfpogingen geen vruchten af? Dan kunt u ook kijken naar de copywriting-pagina bij onze diensten.

Sociale Media

Facebook: @ComM.RadeRiemst
Instagram: @comm.rade
LinkedIn: COMM.RADE

Disclaimer

Het gebruik van de informatie op deze website is gratis zolang u deze informatie niet kopieert, verspreidt of op een andere manier gebruikt of misbruikt. U mag de informatie op deze website alleen hergebruiken volgens de regelingen van het dwingend recht. Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van COMM.RADE is het niet toegestaan tekst, fotomateriaal of andere materialen op deze website her te gebruiken. Het intellectueel eigendom berust bij ComM.Rade.

Lees hier onze Cookie- & Privacyverklaring